2010-11-18

Tänka sig..

Imorse när vi skulle gå upp kom inte ronja upp ur sängen, hon bara somnade om å orkade inte sätta sig upp.
Jag lyfte in henne i soffan å sa åt henne att klä på sig, men hon orkade inte utan bara somnade om.
Tog tempen på henne 35,1
Sjukt låg temp. Ringde mamma å kollade.. mamma sa åt mig att ringa sjukvårdsupplysningen.
Tempade henne under tiden å hon hade fortfarande låg temp..

Sjukvårdsupplysningen sa åt mig att ringa ambulans på en gång..
Jag väntade 10 min med att ringa å ringde hit pappa.

Ambulansen kom å ronja kunde sitta upp å svara lite på tilltal, hon var kallsvettig å varm, å tempen visade enligt ambulansföraren 37,2, så tänkte att hon var på g att få feber, så vi bestämde oss för att åka in till vc i stället.

Väl därinne så tempade vi henne igen, 35,5 i örat... Så fick ta i rumpan... 35,8.. så visst hade hon låg temp och inte feber, trots att hon hade febersymptom.. Dessutom så var hon blek å bara sov. Klagade lite hunger, men jag hade inte med mig några pengar så det kunde vi glömma.

Till slut kom vi in till läkaren å där hade han ingen aning om vad det var, hon fick ta lite tester..
Niklas kom till vc å ronja fick i sig en macka å lite godis, Ronja vart piggare å piggare, helt otroligt. Fortfarande blek, men mycket piggare.

Ett prov visade förhöjda blodkroppar (vita) tror jag, å det kunde tyda på infektion så han hade ringt barnmottagningen på sjukhuset. Vi hade fått en akut remiss till bakjouren.
Däremot var ronja bättre så vi ringde till eskilstuna å sa att vi inte skulle åka in åp en gång utan att vi hörde av oss om det vart värre.

Nu är kl 17:00 ¨Ronja är fortfarande pigg.

Kanske berodde det på blodsockerfall?? (en av några teorier) men det kan ju låta troligt....

Hoppas det inte händer igen, det var ibland det otäckaste jag varit med om...
Det hade varit en sak om hon hade haft feber, men eftersom hon inte hade det å var så medtagen så...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Stackars goa Ronjis! Jag hoppas verkligen att detta bara var en engångsförteelsen stor kram till er Emma

L.S sa...

Gud, så läskigt. Säger som Emma, hoppas verkligen det var en engångsgrej! Kram till er alla i familjen! //Lillie