2010-08-01

Tankar om dagis, provatisering och 24h dagis.

NU ska jag skriva om något som jag inte har så mycket fakta omkring utan mest funderingar.

Jag satt å pratade med niklas igår om vad jag skulle rösta å vad dom olika partierna stod för, jag är inte speciellt intresserad för det är alldeles för invecklat för mig. Däremot sa Niklas att vänstern var radikal, och att dom inte är för privatisering.

Sak samma.

Då började jag fundera över privatisering vad det gäller dagis.
Låt oss säga att jag vill öppna ett dagis. Ett öppet dygnet runt dagis (vilket jag faktiskt tror kan behövas i strängnäs)
Då behövs, pengar, lokal, arbetskraft och barn såklart.
Ska pengarna då tas från min ficka? Låt oss säga att jag går in med mina egna pengar i detta projekt och faktiskt hittar lokal och lite personal som är villiga att jobba där.
På mitt öppet 24h om dygnet dagis.

När komunen å alla som ska godkänna allt har godkännt allt och barn börjar ploppa in, och jag har anställt massor med personal och fixat utemiljön och leksaker och pyssel å allt som kan tänkas.

Då ska all personal ha lön.
Kommer lönen ifrån elevpengen? den där pengen som varje elev får per år för att ha en trygg och bra "skolgång/dagisgång" Alltså det som blir över, efter att allt ska betalas.
Komunen har ju inte råd att ha barn i skolan eller dagis nästan, dom skär ner på personal och lokalerna blir mindre. portionerna mindre, maten sämre, leksakerna trasigare.. ja ni vet?
HAr då en privat enhet råd med det?

Men jag har förstått det som att barn som går på privatskola eller privatdagis, dom har det bättre, där får dom det dom behöver där har dom duktiga och bra lärare, dagisfröknar, där är allt så pedagogiskt.
Och ändå går dom inte minus, dom har råd med mat, leksaker, lokaler, personal. Varför är det så`? är det nått som bara jag har fått för mig? har jag fel?
Vad gör komunen för fel? Dom tar pengar av eleverna å stoppar i andra hål?? Eller?

Ialla fall, hur kommer det sig att det är så stor skillnad med samma elevpeng? OM det nu är så att det är elevpengen som betalar "allt"??

Sak samma, det var inte det jag ville komma fram till.
Jag skulle bli väldigt glad om det öppnade ett dagis som kunde ha öppet alla timmar på dygnet, så att jag slapp bli så begränsad när jag söker jobb.
Tänk att kunna jobba kvällar ibland. Tänk att kunna lämna in Theo å Ronja på dagis.

Skulle jag då vilja göra nått åt det å öppna ett dagis då kan ändå inte mina barn gå där, för dom får ju inte gå på mitt dagis.
Konstigt att det aldrig öppnar ett 24h om dygnet dagis...Dom som orkar, strider om det tills deras barn blir så stora att dom inte behöver dagis, och vill man öppna eget kan man int för då msåte två dagis öppna samtidigt om man ens ska kunna jobba där, eftersom man måste ha dagistillsyn till sina barn...

Och vi lever faktiskt på 2010 talet.. varför har vi inte ett dagis som kan tillgodose allas behov? VARFÖR?
Jag förstår verkligen inte. Jobbar inte många skift, ska inte alla jobba? Är det inte det ams vill? å facket å försäkringskassan??? Politikerna?
Hjälp oss då!!!
Jag vill jobba, men är så begränsad när jag söker jobb så det är löjligt.

1 kommentar:

L.S sa...

Jag håller faktiskt med dig, alltså jag skulle också önska att det fanns förskola öppen "nattis" för alla skiftarbetande människor, men som sagt vem ska ta det inititivet? Privatperson som driver av egen vilja? Föräldrakooperativ? Eller ska kommunen vara skyldiga att hålla med det? Ja, det är upp till politikerna att besluta - och där säger jag att förskola ska finnas för alla människor som behöver dagtid som nattetid. Just eftersom Strängnäs är en stad där många dels pendlar men även arbetar skift. Vi måste erbjuda bra barnomsorg med mer öppethållandetider för att ens kunna säga: Skaffa dig ett arbete.