2009-04-10

En tanke vart många rader

Varför ska allt vara en tävling?
Vad man har, vad man inte har
Vad man kan, vad man inte kan
Vad ens barn kan, inte kan
Vad man har för kläder, å inte har

Framför allt förstår jag inte varför man måste tävla om ens barn, spelar det nån roll om ett barn kan prata jätte bra å ett barn inte kan det, eller om ett barn springa jättefort å ett annat inte kan, eller om ett barn kan räkna till 100 å ett annat inte kan.
Alla är olika å så är det bara, men måste man bli en översittare om man nu har barn som är smartare, eller "bättre", förresten vad är det som är så bra, varför måste ett barn kunna allt i tidig ålder? varför måste man ha så bråttom idag, får inte barn vara barn längre? ne jag tror inte det, på 6-års verksamheten ska man redan lära sig engelska, läsa, räkna och skriva..
Men allt det där kommer väl ändå??
Asså allvarligt talat, det är inte konstigt om barn kommer gå in i väggen snart! Ställer man inte för höga krav på sina barn, är det inte lite som att sluta med blöja, det kommer när dom är redo, eller att sluta med napp tex...
Varför måste alltid föräldrar påpeka att de å de å de kan mitt barn, kan inte ditt?
Mina barn är nog "normalbegåvade" tror jag, kanske till och med lite efter i vissa saker, men allt har sin tid, vill inte mina barn lära sig en viss sak nu behöver dom inte det om dom inte är intresserade av det, det behöver dom inte förrens dom är tvugna till det.
Jag tänker inte tvinga dom att bli "smarta" bara för att jag ska kunna skryta till andra om hur bra mina barn, vem bryr sig om 5-10 år??
Jag menar, ett barn som varit intelligent vid 4-5 års åldern kanske inte alls ligger på samma nivå som dom andra 4-5 år senare.... Då kanske den som inte var så smart i den åldern är "bättre", å förresten att säga att nån är bättre inför barnen är väl det taskigaste som finns, även om man vet som förälder att det å det å det barnet kanske är bättre, så säger man väl inte: Tex Jonas du är bättre än Adam å eva... Ne, alla är lika bra, tills dom är stora nog att tänka/veta det istället för att fråga eller tala om det.
Finns det något värre än barn som hela tiden ska påpeka att dom är bättre än det andra barnet, till det andra barnet?? NE
Å varför måste det barnet hela tiden vara bättre, å påpeka det??

Jag vet att mycket är åldersbaserat åxå... Men varför har det krypit ner så långt i åldrarna, vem fan bryr sig om adam springer snabbare än Jonas????
Allvarligt.
Så löjligt.
Huvudsaken är att man funkar socialt å är "normalbegåvad" eller hur jag nu ska uttrycka det.
Ne känner att jag börjar flyta ut lite...

Ska natta theo nu

1 kommentar:

Lillaboddan sa...

OJ vilken KLOK mamma o person du är! Imponerande tycker jag! Önskar att fler tänkte som du!

All Lycka Till med allt i fortsättningen! Bodil Emmas mamma