2009-10-20

straff

Vad är ett straff?
Är ett straff bra?
Kan man ha samma straff till alla barn?
Kan man ha samma straff till alla människor?

Ja det var 4 bra frågor.

Straff är väl enligt vad jag har fått lära mig ett sätt att tillrättvisa nått som gjorts fel. Ett straff är något man tillämpar när någon eller några inte skött sig. Men vem bestämmer vad som är rätt å fel? Jo självklart lagarna, men när det gäller barnen. Alla har ju olika regler. Vissa har hårda regler när det gäller vissa saker å vissa har kanske inga regler alls på samma sak. Men vem är det då som bestämmer om det är rätt eller fel?
Ja det e oxå en bra fråga.
Jag har ingen aning om vad som är rätt eller fel, bara vad jag tycker.
Visst finns det självklara regler såsom att ditt barn inte ska slåss, eller att det inte ska stjäla, eller mobba. Men sen har vi alla dom små sakerna.
Tex vissa är jättehårda med att barnen ska äta upp det dom tar på tallriken, medans andra inte är alls lika hårda, eller kanske inte byr sig alls. Blir den som blivit tvungen att äta upp allt på tallriken en bättre människa när den blir stor? eller kanske den som slapp äta upp allt?
Jag vet inte, vet du?

Alla har olika regler å jag har ibland svårt att veta hur mycket regler man ska sätta upp, ibland blir det så mycket NEJ å tjat å gnäll. Man kanske ska försöka sortera ut vad som egentligen är viktigt å vad som egentligen är oviktigt.

sen undrar jag om man oftast uppfostrar så som sin egen mamma gjorde, fast man kanske inte vet om det. Man säger ju alltid: jag ska inte var så hård mot mina barn, eller jag ska bry mig mer om mina barn.. mm.
Men kanske sitter man där å blir likadan tillslut?

Och när det gäller straffsätt då?
Kan man ha samma straff för alla?
Nej det tror inte jag. Vissa saker biter inte på vissa människor. Tex så bryr sig inte ronja om jag "kastar" hennes saker, medans theo gråter hysteriskt å ber å bönar om att få tillbax dem.

Om det är så på barn, hur är det då för vuxna? Alla får ju samma straff när dom gör något olagligt, böter eller fängelse. Böter, visst det biter nog på dom som har lite mindre pengar, men dom som är rika bekommer det inte.
Fängelse biter säkert mer eller mindre på dom flesta, men hjälper det? Är alla rädda för att hamna i fängelset? Har man det inte ganska bra i fängelset?? jag vet inte, jag har inte varit där, men du får tak över huvudet, du får tillgång till datorer, du kan träna, du kan studera, du blir någon. Kanske har man det bättre där än vad hemlösa har det? Är det meningen att det ska vara så??

Jag vet inte. JAg vet bara vad jag tycker..

Ne fy vilket långt inlägg...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det var bra frågor Tove, och jag undrar hur många gånger man ställer sig dem under sina år som förälder. Man undrar alltid vad som är "rätt" straff och om man "tar" i ordentligt vid straff. Eller är för slapp. Jag gissar att det är bagateller med småbarn och en större mardröm med tonåringar, hur agerar man då? Jag tror också många föräldrar känner press från övriga föräldrar o samhället att "uppfostra" sitt barn "rätt". Men som sagt...intressanta o bra frågor. //Lillie

Lilthiäng sa...

Vi föds ju alla med olika personligheter. Och tur är väl det.