2010-11-04

Idag har jag tänkt mycket på hur vi ser på andra människor.

När människor är inom sitt yrke så ser man oftast dom som yrket, inte som människor, tex så kan man ju bli asarg om någon i kassan är seg å man blir frustrerad å sur. Men bakom kassan kanske det sitter en ösäker och ny tjej som gör så gott hon kan.
Om man försöker vända på allt så kanske man kan få mer förståelse och mer empati. Det som är är ju att det är ganska svårt att försöka vända på saker och försöka förstå andra.
Jag tror att det beror på hur du har växt som människa, och vilken mognadsgrad du har som människa. Om du är villig att släppa aggressionerna och vända på det å se med andras ögon.
Jag har svårt för det, ibland fösöker jag, men det är så svårt att förstå varför vissa människor gör vissa saker, som jag aldrig skulle göra. Men jag tror det finns en förklaring till det mesta. Dessutomm kanske man måste vara en roll på ett ställe å en annan roll på ett annat. Utan att man egentligen vill det.
För när det gäller yrken har vi vissa regler att följa även fast vi kanske inte håller med om dom, men bara för det kan man ju inte släppa på vissa saker.
Jag vet inte vart jag vill komma, eller jo. Jag tycker att vi männsikor (även jag) har så lätt för att dömma, och svårt att vända på situationen.
Vi måste bli bättre på att förstå, fråga och vara empatiska.
DEt tar jag med mig idag.

Som jag skrev är det jättesvårt och det är inget man klarar på en handvändning, men om man försöker tänka på det hela tiden, kanske det blir lite bättre. Jag vet inte.
Som sagt, jag ska försöka sluta dömma och vara mindre kritisk.

Jag vill att alla ska må bra och vara glada. Och jag tror att vi alla gör vårt bästa utifrån våra egna förutsättningar.

Sköt om er
Pöss på er

Inga kommentarer: